Anasayfa Blog SEO Site İçi SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
Site İçi SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Site İçi SEO Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

SEO konusunda başarılı olabilmenin temeli site içi SEO (on page SEO) ve teknik SEO konusundaki ayarlamaları iyi yapabilmekten geçer. Eğer bu temel sağlam bir şekilde atılmaz ise, yapılacak olan diğer çalışmalar yeterince fayda etmeyecektir. İşte bu dev rehberi de tam olarak bu konudaki eksikleri giderebilmek amacıyla hazırladık.

Bu rehberde başlık, URL düzenlenmesi, mobil uyumluluk gibi temel kriterlerden başlayıp; profesyonel bir şekilde site hızlandırmaya kadar on page SEO konusunu ele alacağız. Başka bir ifade ile site içi SEO nedir sorusunun cevabını tepeden tırnağa kadar vermiş olacağız. İlk olarak site içi SEO nedir ve neden önemlidir sorularının cevaplarını vererek başlayalım.

Site İçi SEO Nedir?

Site İçi SEO Nedir (On Page SEO): İnternet sitelerinin arama motorlarında üst sıralarda çıkması için site içerisinde yapılan teknik çalışmaları ifade eder. Bu çalışmalar SEO konusunda başarının temel yapı taşı olarak değerlendirilmektedir.

Gerek sitenizin teknik alt yapısını, gerek de ürettiğiniz içerikleri Site içi SEO kurallarına uyumlu olarak optimize etmeniz çok önemlidir. Bu kurallara uyularak üretilen içerikler arama motorları tarafından daha kolay bir şekilde anlamlandırırlar. Bu konuyu şu örnek üzerinden çok güzel bir şekilde anlatabiliriz:

Hiçbir kurala uyulmadan ve optimize edilmeden üretilen içerikler atıcılık yaparken oku rastgele boşluğa göndermek gibidir. Fakat sitenizi ve ürettiğiniz içerikleri site içi SEO kurallarına uygun olarak optimize ederseniz, bu oku doğrudan hedefe göndermek gibi olur. Tabi okun hedefe ulaşması için diğer çalışmaların da yapılması gerekir. Gelin bizler de sırasıyla şu alt başlıklar ile site içi SEO konusunu ele alalım:

Site İçi SEO (On Page SEO) Nasıl Yapılır?

1- Özgün ve Kaliteli İçerik Üretin

Özgün İçerik: Kopya içerik üretmek, başkalarından (ç)alınan içerikleri spinlemek gibi yöntemler sadece emeğinizin boş yere gitmesine sebep olurlar. Zira kopya içerikler bırakın ziyaretçi getirmeyi, genellikle sıralamaya dahi girmezler. Ve hatta ürettiğiniz diğer içeriklerin sıralamalarının düşmesine sebep olabilirler.

Doğru Konu Seçimi: Üreteceğiniz içeriklerin kullanıcıların aradığı konularla ilgili olması da hayati derecede önemlidir. Zira, aranmayan bir konuda isterseniz son derece kaliteli ve en iyi şekilde optimize edilmiş bir içerik üretin, ilk sıralamada olsanız dahi çok fazla ziyaretçi gelmeyecektir.

Kullanıcı Deneyimi: Ürettiğiniz içerikler kullanıcı deneyimini gözetmelidir. Yani öyle içerikler üretin ki; kullanıcılar onları okurken sıkılmasın ve aynı zamanda istediği bilgileri de almış olsun. Bunun yolu da özgün, eğlenceli olmak ve multimedya kullanmaktır.

2- Dikkat Çeken Optimize Başlıklar Seçin

Google başta olmak üzere arama motorlarında arama yaptığınızda, siteye girmeden önce en çok neye bakıyorsunuz? Doğru cevap başlıklara! İşte bu sebeple başlıkları (title olarak da bilinir) optimize etmek site içi SEO kriterleri arasındadır. Peki ne yapmalıyız?

1- Başlık içerikte işlenen konuyu en güzel şekilde tanımlamalıdır.
(Örnek: Site İçi SEO Nedir? Nasıl Yapılır?)

2- Başlıkta hedef anahtar kelime geçmelidir. Fakat anahtar kelime geçireyim derken, başlık sadece anahtar kelimeler ile doldurulmamalıdır.

3- Başlıklar mimariye uygun olarak düzenlenmelidir. Ana başlık olan H1 1 kere kullanılmalı ve konu detaya indikçe H2, H3, H4 gibi alt başlıklar kullanılmalıdır. Anahtar kelime mümkünse alt değil üst başlıklarda geçirilmelidir.

4- Dikkatleri çekip tıklanma oranını arttırmak için başlıkta dikkat çekici sözcükler kullanılmalıdır.
(Örnek: 12 özel ipucu, profesyonel teknikler, dev rehber…)

3- Site İçi SEO Dostu URL Kullanın

Google tarafından yapılan resmi açıklamalara göre, bir içerik incelenirken URL yapısında yer alan ilk 3-5 kelime, 5. kelimeden sonrasına göre daha büyük önem arz etmektedir.

Bu sebeple URL yapılarında anahtar kelimeler en başta geçirilmelidir. Ayrıca anahtar kelime kullanımında spam yapılmamalı ve mümkünse 75 karakterden de uzun olmamalıdır. Bunu en güzel şu örnekler üzerinden pekiştirebiliriz:

4- Meta Etiketlerini Düzenleyin

Meta etiketleri; arama motorlarında arama yaptığımızda karşımıza çıkan, her sayfaya özgü olan başlık ve açıklama şeklindeki HTML etiketleridir.

HTML etiketini duyunca aklınıza programlama gelmesin, gözünüz korkmasın. Eğer WordPress gibi bir içerik yönetim sistemi (CMS) kullanıyorsanız bunu kuracağınız eklentiler aracılığı ile (Yoast SEO, Rank Math SEO…) kolaylıkla düzenleyebilirsiniz.

Meta başlığı ve açıklaması ideal uzunluğu (başlık için 60, açıklama için 160 karakter) geçmeden, spam yapmadan ama anahtar kelimeyi içerecek şekilde yazılmalıdır. Ayrıca insanları tıklamaya sevk edecek unsurlar (rehber, özel taktikler, 12 ipucu vb.) içermelidir.

Çok Önemli Bir Not: Günümüz şartlarında (2020) meta anahtar kelimeleri (meta keywords) bir sıralama kriteri değildir. Bu özelliğin spam başta olmak üzere kötüye kullanılması sebebiyle Google tarafından geçerliliği bitirilmiştir.

5- SEO Dostu Site İçi Mimari İnşa Edin

Arama motorlarının içeriğinizi anlamlandırıp doğru kelimelerde sıralamaya koyması için site içi mimarinin doğru bir şekilde yapılandırılması önemlidir. Peki bunu nasıl yaparız?

Site içi mimari aslında en basit olan kriterdir. Site kategorilere bölünür, fazla sayıda içerik olunca da ana kategoriler alt kategorilere bölünür. Bunlar iç linkleme ile de desteklenir. Ayrıca otorite geçişini kolaylaştırmak adına URL yapılarına kategori adlarını da eklemeyi düşünebilirsiniz. Bu konuya yazının devamında ayrıca değineceğiz.

Örnek: Bilişim teknolojileri kategorisinin alt kategorisi olan SEO adlı kategoride “Site İçi SEO Nedir? Nasıl Yapılır?” adlı içeriğin olması.

Profesyonel İpucu: Site içi SEO kriterlerine uygun olarak inşa edilen doğru site içi mimarisi, içerik ürettikçe konu otoriterliğinizin yani Google EAT skorunuzun artmasına katkıda bulunabilir.

6- Optimize Edilmiş Multimedya Kullanın

Multimedya (görsel, video vb.) kullanmak, kullanıcıları içeriğinizi okumaları konusunda motive ederler. Büyük ve ünlü sitelerin (Onedio gibi) görsel galeri şeklinde görsel ağırlıklı içerikler üretmesi bu konuda en iyi örnektir. Görseller şu özelliklere sahip olmalıdır:

— Yüksek görüntü kalitesine sahip
— İlgi çekici, yaratıcı orijinal
— Kopya olmayan (özgünleştirilmiş)
— Yeni nesil uzantılara sahip
— Dosya boyutu küçültülmüş olmalıdır.

Ayrıca görseller diğer site içi SEO kriterlerine de uygun olmalıdır. Bunun için de şuralarda anahtar kelimeler geçmelidir:

— Görsel URL’si
— Görsel alt etiketi
— Görsel alt metni

Not: Google kaynaklarında verilen bilgilere göre alt etiketinde ve görsel alt metninde sadece anahtar kelime geçirilmemeli, anahtar kelimeler cümle içinde geçirilmelidir.

Örnek: “Site içi SEO nedir” yerine “Site içi SEO başarının sırrıdır” şeklindeki bir kullanım çok daha etkili olacaktır.

Anahtar Kelime Kullanımı Özet: Anahtar kelime konusunu toparlamak gerekirse; anahtar kelimeler başlığın en başında, URL’de, meta açıklamasında, metnin ilk 100 kelimesinde, görsel alt etiketlerinde, içerğin çeşitli yerlerinde kullanılmalıdır.

Site İçi Teknik SEO Nasıl Yapılır?

1- Sitenizi Hızlandırın

Sitenizin açılış hızı, tepki verme süresi gibi çeşitli etkenler de birer sıralama kriteridir. Aslında site hızını bir site içi SEO kriterinden ibaret görmemek gerekir. Site hızı, hemen çıkma oranından tutun reklamlara tıklanma oranına kadar pek çok konuda etkilidir. Bu konuda çarpıcı bir istatistik şu şekildedir:

Çarpıcı Bir İstatistik: Sayfa yüklenmesi esnasındaki 1 saniyelik gecikme; %7 düşük dönüşüm oranına, %11 düşük sayfa görüntülenmesine, %16 düşük memnuniyet oranına sebep olmaktadır. Bunun anlamı günde 100.000 lira kazanan bir sitenin bu yıl satışlarda 2.5 milyon lira kaybedeceğidir.

2- Mobil Uyumlu Olun (Responsive)

Arama motoru devi Google, 2020 yılı itibariyle mobil öncelikli indexlemeye geçmiştir. Bugün zaten kullanıcıların ezici bir çoğunluğu (ortalama %65-75) mobil cihazlardan gelmektedir. Bu durum mobil cihazların, masaüstü cihazlardan daha önemli olduğu anlamına gelmektedir.

Bu sebeple sitenizin temasının tasarımı responsive yani duyarlı tasarım olmalıdır. Site içi SEO kriterlerinden birisi olan duyarlı tasarım nedir derseniz, bunu en güzel şöyle bir görsel ile açıklayabiliriz:

3- İç ve Dış Bağlantılar Kullanın

İç bağlantılar (inbound links) site içi mimarisinin oluşmasını sağlarlar. Ayrıca yazı içerisinden site içerisindeki diğer yazılara çıkılan bağlantılar hemen çıkma oranının düşmesine sebep olurlar. Bu da hiç şüphesiz site içi SEO ve kullanıcı deneyimi konusunda büyük bir artıdır.

Dış bağlantılar (outbound links) ise ürettiğiniz içeriklerin konusunun anlaşılmasını sağladığı için Google tarafından kaliteli bir içerik merkezi olarak algılanmanızı sağlayabilir. Fakat gereğinden fazla siteye dış bağlantı vermeniz faydadan çok zarar verebileceği için önerilmez.

Özel İpucu: Başarılı bir site mimarisi için en çok iç bağlantı ana sayfaya ve daha sonrasında da blog ve kategori sayfalarına verilmiş olmalıdır. Bunun için sayfanızın üst (header) menüsünden mutlaka ana sayfanıza, blog sayfanıza ve kategori sayfalarınıza link vermeniz gerekir.

4- SSL Sertifikası Kullanın

SSL sertifikası, bağlantıların güvenliğini sağlayan bir çeşit şifreleme yapan bir sertifikadır. SSL kullanılıp kullanılmadığını bağlantınızın “http://” yerine “https://” ile başlamasından anlayabilirsiniz.

Veri güvenliği açısından özellikle e-ticaret gibi kullanıcı bilgilerini talep eden ve bunları saklayan sitelerin SSL sertifikası kullanması gerekir.

Özel İpucu: E-ticaret gibi platformların haricinde olan siteler SSL’i gereksiz olarak düşünmesinler. SSL olmayan sitelere Google Chrome ile girilmeye çalışıldığına “bu site bilgilerinizi çalmak istiyor olabilir” tarzı bir uyarı çıkar ki, çoğunluk böyle bir siteye girmez zaten.

5- Robots.txt Dosyası Kullanın

Yönetim sayfaları gibi özel ve gizli sayfalarınızın (wp-admin vb.) arama motorlarında çıkmasını ister miydiniz? Büyük çoğunluğunuz bunun güvenlik zaafiyeti olması veya saçma olması sebebiyle hayır diyecektir. İşte bunu yönetmemizi sağlayan dosya da robots.txt dosyasıdır.

Robots.txt dosyası oluşturulmalı ve bu dosyada kalitesiz sayfalar ile gizli tutulması gereken sayfaların indexlenmesi engellenmelidir. Bu dosyanın örnek bir kullanımı şu şekildedir:

User-agent: * (e.g. Googlebot)
Disallow: /  (e.g. /wp-admin)

6- Site Haritası Kullanın

Site haritası, sitenizdeki sayfalar, videolar ve diğer dosyalar ve bunlar arasındaki ilişkilerle ilgili bilgi sağladığınız dosyadır. Site haritası kullanarak arama motorlarının içeriklerinize daha kolay ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Bu sayede index alma hızınız artar.

Özel İpucu: Site haritası Google arama konsolunda (search console) tanımlı olmalıdır. Ayrıca sitenizin göze batmayan bir bölümünden (footer menüsü gibi) site haritanıza iç link verebilirsiniz.

İleri Düzey Site İçi SEO Teknikleri

Sunucu ve IP Adresi: Kaliteli bir sunucu site hızı konusunda gereklidir. Sitenizi bir noktaya getirdikten sonra, güvenlik ve SEO kalitesi açısından paylaşımlı sunuculardan uzak durmanızı ve özel IP kullanmanızı öneriyoruz.

Paylaşımlı sunuculardan uzaklaşınca size özel IP adresi (dedicated IP) de olacaktır. Zira kim adult veya kendisi ile alakasız sitelerle aynı IP adresini kullanmak ister ki? Daha da ileri gidiyorum, sizinle beraber başka sitelerin aynı IP adresini kullanması ne kadar mantıklıdır?

Alan Adı Tescil Süresi: Alan adının size ait olma süresi yani tescil süresinin uzun olması, arama motorları nezdinde sizi güvenilir ve uzun vadeli bir ortak gibi gösterir. Alan adı tescil süresini 2-3 yıl uzatmanızı öneriyoruz. Ayrıca .com gibi alan adları kullanmak; ücretsiz veya .xyz gibi kalitesiz alan adları kullanmaya göre çok daha etkilidir.

Güvenilirlik ve Otoriterlik (EAT): Bir konu hakkında ne kadar çok içerik üretir ve iç linkleme yaparsanız konu otoriterliğiniz artar. Yetkin olduğunuz konularda daha hızlı bir yükseliş yaşarsınız. Bunun için yazar sayfası, iletişim sayfası, gizlilik ve çerez politikalarının sayfaları vb. kullanmakta önerilir.

Temiz Kodlanmış Fonksiyonel Temalar: Temiz kodlanmış temalar daha az sorgu barındırırlar ve bu gibi sebeplerle daha hızlı çalışırlar. Ayrıca yeterince fonksiyonu olan tema eklenti ihtiyacınızı azaltacağı için yine sitenizi hızlandırmanızı sağlar. Üstelik hem SEO, hem de yazılım konusunda bilgili insanların yaptığı SEO uyumlu temalar kullanmakta site içi SEO konusunda size artı puan sağlar.

URL & IP Canonication: Yinelenen (kopya) içeriklerden korunmanın bir yoludur. Aynı sayfayı ifade eden ana tek bir bağlantının olması gerekir.

Bu dört bağlantının hepsi aslında aynı sayfaya işaret eder. Fakat aynı sayfanın bu tarz farklı dört bağlantı ile ifade edilmesi site içi SEO açısından hayati derecede bir yanlış olur. İşte bu tür durumlarda “rel=canonical” etiketini kullanmak gerekir. Peki rel=canonical etiketi nerelerde kullanılır? Şuralarda efendim:

~ Sitenizde aynı içeriğe sahip farklı linkler varsa
~ Aynı içeriğe farklı kategori ve etiketler üzerinden ulaşılıyorsa
~ http:// ve https:// içerikli aynı URL’ler varsa
~ Sitenizin www ile başlayan ve www ile başlamayan adresleri bulunuyorsa
~ Sitenizin Mobil arayüzü farklı URL ve subdomain ile görüntüleniyor ise bu yöntemin kullanması önerilir.

Rel Canonical Etiketi Kullanın

Güncellik: İçeriklerinizi değişen şartlara göre zamanla güncellemeli ve geliştirmelisiniz. Ayrıca sitenizdeki kırık linkleri de belli periyotlarda kontrol etmelisiniz.

Yorum Ekle

Yeşilce Mh. Dalgıç Sk. No:334418 Kağıthane / İSTANBUL
Sosyal Medyada Takip Et

Hızlı Menü

BumerangData bir İTÜ Çekirdek girişimidir.

© 2024 DijitalAjans.Info.tr. Tüm Hakları Saklıdır. | Powered By BUBERKA