Anasayfa Blog Pazarlama Ağızdan Ağıza Pazarlama (WOM) ile Yüksek Etki

Ağızdan Ağıza Pazarlama (WOM) ile Yüksek Etki

İnsan doğasında bulunan olgulardan birisi de bireylerin diğer bireylerle iletişim kurması, karşılıklı olarak fikir alışverişinde bulunmasıdır.

Bu olgununun gerçekleştiği iletişim şekli ise ağızdan ağıza iletişim olarak adlandırılırBakıldığı zaman insanların satın aldıkları bir ürüne ilişkin olumlu veya olumsuz görüşlerini diğer insanlarla paylaşmaları ticaretin başlamasıyla ortaya çıkmıştır. Son zamanlarda ise işletmeler tarafından sıkça kullanılan bir pazarlama seçeneği haline gelmiştir.

Ağızdan ağıza pazarlama, müşterilerin ve tüketicilerin bir ürün veya hizmeti ya da ürünü ortaya çıkaran firma hakkında konuşarak veya başka yöntemler kullanarak düşüncelerini paylaştıkları bir pazarlama şeklidir.

İnternetin kullanımıyla birlikte, sosyal medya platformlarında iletişim şekilleri de modernize olarak ağızdan ağıza pazarlamanın gelişmesini sağlamıştır. Ağızdan ağıza pazarlama kavramının geleneksel hali ise yüz yüze iletişim ve telefon görüşmesi gibi doğrudan kişiselleştirilmiş bir konuşmayı esas almaktadır.

Zamanla birçok farklı pazarlama türlerine ait olan olgular, değişim gösterme davranışı içerisine girmiştir. Bu değişen ve sürekli olarak gelişen pazarlama türleri arasında olan ağızdan ağıza pazarlama, hiçbir ticari amaç güdülmeden, ürün veya hizmetlere ilişkin gerçek tecrübelerin aktarıldığı pazarlama tekniğidir.

Bu değişim ve dönüşümde büyük rol oynayan dijital pazarlama, word of mouth marketing kavramının dijitale uyumlanmasına katkı sağlamıştır. Peki, dijital platformlar tüketicilere ne gibi imkânlar sağlar?

  • Tüketicilerin kendi aralarında,
  • Tüketici ile marka arasında,
  • Markaların kendi arasında,
  • Marka çalışanları ve tüketici arasında,
  • Marka ve marka çalışanları arasında,
  • Tüketiciler ve sivil toplum kuruluşları arasında etkileşimde bulunabilmek adına imkân sağlarlar.

Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Önemi Nedir?

Çevrim içi medya ile iletişim kurmak günümüzde çok kolay bir hale gelmiştir. Bir müşteri yaşamış olduğu olumlu ya da olumsuz her durumu, çok kısa sürede milyonlara ulaştırabilmektedir. Bu da bir marka için sadık müşteri, itibar ve satış yapabilme açısından son derece önem taşımaktadır.

Bu değerlendirmeler markanız için olumlu ise markanız adına yukarı yönlü bir ivme sağlarken tam tersi durumlarda ise aşağı yönlü bir ivme alacaktır. Tabii burada önemli olan kısım müşteri memnuniyeti konusunu yüksek seviyede tutarak yakın çevrelerine marka hakkında olumlu yorumlarını paylaşmasını sağlamak olacaktır.

Ağızdan ağıza pazarlama tekniklerine örnek verecek olursak; ülkemizde duyarlıtoplum.com, şikayetimvar.com gibi sitelerde insanların kullandıkları ürün veya hizmet hakkında yazmış oldukları yorumlar mevcuttur.

Marka tarafından hangilerinin cevapladığı, hangilerine çözüm sağlandığı bu siteler üzerinden görülmekte ve okunmaktadır. Bu sayede bir markanın ürününü kullanmış olan kişi iyi ya da kötü yorumlarını orada belirterek diğer insanların o ürünü tercih etmelerini etkileyerek satın alma davranışlarını değiştirebilmektedir.

Bir başka ağızdan ağıza pazarlama örneğine baktığımızda, bir halkla ilişkiler uzmanı her gün sevilen kahve markası Starbucks’ı kocasıyla birlikte ziyaret ederek aynı boy kahveyi almaktadır. Arabada bekleyen karısına kahveyi, eşi getirmektedir. Sadece bir gün geldiğinde büyük boy kahve almayı tercih etmiştir. Her gün aldığı kahve boyutundan farklı bir boyutta aldığını fark eden Starbucks çalışanı, kadının yoğun bir gün geçirdiğini anlar ve bardağın üzerine, “umarız gününüz iyi geçer” notunu yazar.

Bu notu okuyunca oldukça mutlu olan müşteri, kahvenin fotoğrafını çekerek sosyal medyasında paylaşır. Birkaç ay sonra bu fotoğraf sosyal medya kanallarında yayılarak daha fazla insana ulaşır.

Ağızdan ağıza pazarlama ( womm ) tekniğine çok güçlü bir örnek olan bu durum, sosyal medyada etkili bir hikâye olmuştur. İnsanların kalabalıkta bile yalnızlaştığı dönemde, bu deneyimi yaşatmak iyi hissettiren bir örnek oluşturmuştur. Daha fazla WOMM örneği için tıklayabilirsiniz.

Ağızdan Ağıza Pazarlamanın 11 Önemli Yöntemi

Fısıltı Pazarlaması (Buzz Marketing)

İnsanların markanız hakkında konuşacağı yüksek kalitede ve ses getiren bir kampanya, eğlence ya da heyecan verici bir etkinlik yaparsanız, markanız bu etkinlikle birlikte birdenbire parlar ve dikkatleri çeker. Bu sayede insanlar tarafından yazılır, paylaşılır ve dağıtılır. Böylece ağızdan ağıza pazarlama yöntemlerinden biri olan fısıltı yoluyla, marka isminiz duyulmuş olur.

Viral Pazarlama (Viral Marketing)

Dijital ajans ekibi tarafından düşünülmüş olan viral pazarlama daha çok dijital ortamlar için hazırlanmış, eğlence ve bilgi paylaşımında kullanılan mesajlardır. Viral pazarlamanın en önemli özelliği, bir reklamı olmadan insanların kendiliğinden yaymasıdır. İçerik kraldır sözünün geçerliliğini koruduğu bu pazarlamada, e-mailler en bilindik örnekler arasındadır. İçerikler samimi ve doğaldır.

Topluluk Pazarlama (Community Marketing)

Marka ile ilgilenen insanları bir araya toplayarak, ilgi ve paylaşımlarını sağlamak için niş ortamlar kurulmasıdır. Kullanıcı grupları, forumlar, fan kulüpleri gibi alanlar oluşturularak, gerekli içerik, araç ve bilgi sağlanır. Bu topluluklara katılım sağlanması ağızdan ağıza pazarlama örneklerinden biridir.

Tabandan Pazarlama (Grassroots Marketing)

Gerilla pazarlama olarak da adlandırılan bu pazarlama çeşidi, tabandan başlayarak yukarıya doğru çalışır. Çok insana ulaşacak bir mesaj yaymak yerine, daha az kişiye etkili bir şekilde ulaşarak onların bu mesajı yaymasını ister. Bazı firmalar ürün hakkında bilgi yaymak için bir ekip kurarak, karşılığında ise daha çok parasal olmayan destekler verir. Kurulan bu ekip sokakta kupon dağıtır, sanal ortamlarda yorum yazar.

Amacı olabildiğince insana ulaşıp, ürün hakkında bilgiyi yaymaktır. Youtube videoları, web siteler ve yarışmalar, tabandan pazarlama için uygun olan örneklerdir.

Gönüllü Pazarlama (Evangelist Marketing)

Gönüllü kişileri, marka savunucularını ve evangelistleri bularak, marka ya da ürün hakkında liderlik etmesi, ağızdan ağıza pazarlama örnekleri arasında önemli bir seçenektir.

Ürün Tohumlama (Product Seeding)

Doğru ürünü, doğru zamanda ve doğru kişilere vererek, çevresini etkilemesi istenilen kişilere ürünle ilgili numune ve hakkında bilgi vermektir.

Nüfuslu Kişilerle Pazarlama (Influencer Marketing)

Ürünle ilgili çevresine anlatmaya hevesli, çevresini etkileyebilecek ve ikna edebilecek ana toplulukları ve fikir liderlerini toplayarak, onlar üzerinden mesaj yayma da ağızdan ağıza pazarlama yöntemlerinden biridir.

Sebep Pazarlama (Cause Marketing)

Sosyal sebepleri savunarak saygınlık kazanmak ve bu sosyal sebebe inanan insanlardan destek kazanmak anlamına gelen bir ağızdan ağıza pazarlama yöntemidir.

Sohbet Oluşturma (Conversation Creation)

Ağızdan ağıza pazarlama etkisi yaratabilmek adına, eğlenceli e-mailler, sloganlar veya promosyonlar tasarlayarak yayımlamak şeklinde yürütülür.

Marka Bloğu (Brand Blogging)

Bir blog sayfası oluşturarak, blog dünyasında var olmaktır. Bu bir marka olarak sizin cesur ve açık bilgi paylaşım ruhunuzu geliştirmektedir.

Referans Programları (Referral Programs)

Tatmin olmuş olan müşterilerin arkadaşlarına referans olması için gerekli araçları oluşturup, ağızdan ağıza pazarlama etkisini kazandırabilirsiniz.

(WOM) Ağızdan Ağıza Pazarlama İstatistikleri

Yapılan bir araştırmaya göre, insanların bir ürün alırken güvenilir bulduğu kaynaklar şu şekildedir;

  • Aile %57,2
  • Arkadaşlar %21,1
  • Satış Elemanları %6,8
  • Reklam %1,2
  • Broşür, katalog %3,9
  • İnternet %10,1

Yorum Ekle

Yeşilce Mh. Dalgıç Sk. No:334418 Kağıthane / İSTANBUL
Sosyal Medyada Takip Et

Hızlı Menü

BumerangData bir İTÜ Çekirdek girişimidir.

© 2024 DijitalAjans.Info.tr. Tüm Hakları Saklıdır. | Powered By BUBERKA